Uppsåt till stöld, bedrägeri och förskingring

Hej, jag har en fundering angående en fråga jag hörde. Ifall man skulle jobba på ett ställe och slå ut ett presentkort gratis, dvs att man kompar ut det om ni förstår vad jag menar? Presentkortet var laddat på 4000kr men det slås ut med en rabatt på 4000kr så att det blir gratis. Efter detta märker man att man gjort fel och lägger undan presentkortet för man vet ej om man ska berätta för sin chef. Chefen får reda på detta ändå och vill anmäla för bedrägeri, är detta ett brott? Då personen i fråga varken gjort något med presentkortet, dvs ej tagit några pengar från det eller tagit med det ur butiken. Detta hände i ett lopp av 1-2h kanske, så presentkortet har endast legat kvar i butiken? Jag kan förstå att det är ett fel att slå ut det gratis men klassas detta som ett bedrägeri brott? PS. Presentkortet slogs ej ut av egen vinning dvs personen i fråga ville ej ha presentkortet för sig själv.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag har förstått händelsen rätt har butikschefen snarare anledning att misstänka förskringring (se 10 kap. 1 § brottsbalken). Men oavsett om gärningen ska klassificeras som förskingring, stöld eller bedrägeri krävs att gärningsmannen haft uppsåt till brottet för att kunna straffas. Om rabatten lämnades av misstag och presentkortet låg kvar i kassan, kan inte butiksbiträdet anses ha haft uppsåt att själv tillägna sig presentkortet och därför inte heller dömas för brott.

Om händelsen skulle polisanmälas och leda till åtal måste åklagaren bevisa att butiksbiträdet uppsåtligen slagit in rabatten för att själv använda presentkortet vid ett senare tillfälle. Om presentkortet aldrig flyttats från kassan har åklagaren en rejäl uppförsbacke. Om butiksbiträdet däremot påträffas med presentkortet i sin egna ficka talar det däremot för att han eller hon uppsåtligen tillägnat sig presentkortet. I slutändan blir det alltså en bevisfråga där åklagaren måste bevisa butiksbiträdets skuld bortom rimligt tvivel (krävs mycket stark bevisning).

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare