Uppsägningstider

Jag har fast anställd på en bemanningsföretag från 20111201. Jag har blivit skadat på jobbet efter jag bar tung då fick jag feber och sen kände jag jätte ont I min rygg , jag bliv sämre och sämre och hade ont i ryggen i två månader, då åkte jag till sjukhuset och träffade , läkare ,och hon sa till mig att jag måste göra operation för att jag har diskbråk. Jag gjorde operation i 20130218 och diskbråk är fortfarande kvar och fortfarande sjukskriven från 20121204 tills nu. Jag var på möte med min arbetsgivare föra vecka hon vill säga upp mig på grund att hon har inget lätt uppdrag som passar min hälsa som uppsägning på grund att arbetsbrist, hon vill inte betala nånting även under uppsägningstiden. Jag undrar om jag få lön under en viss period , Och hur långt tid måste de betala ?om jag acceptera gå med och skriva på min uppsägning som de vill . Med Vänlig Hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga. Hur lång uppsägningstiden är beror i huvudsak på hur lång din anställning varit. En uppsägning ska vara minst en månad. Om du arbetat i minst två, men högst fyra år, är uppsägningstiden två månader. Om anställningstiden varit i minst fyra år, men högst sex år, gäller en uppsägningstid om tre månader. Har du arbetar längre än sex år, finns vidare bestämmelsen om uppsägningstiden (11 § lagen om anställningsskydd). Om ett kollektivavtal finns mellan din arbetsgivare och en central arbetstagarorganisation, så kan andra regler gälla vid uppsägning (2 § 4 st. lagen om anställningsskydd).

En anställd som blivit uppsagd, har under uppsägningstiden rätt att behålla lön och andra förmåner. Detta gäller även om du inte har några arbetsuppgifter (12 § lagen om anställningsskydd).

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare