Uppsägningstid vid uppsägning av sjukskriven arbetstagare

Hej! Jag undrar hur det fungerar när man behöver säga upp en anställd under tiden den anställde är sjukskriven. Anledningen är INTE sjukskrivningen utan arbetsbrist. Börjar uppsägningen direkt från den dagen man lämnar uppsägningen eller kan man tillgodoräkna sig från sjukskrivningens början?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.Vid uppsägning av en person som är sjukskriven räknas uppsägningstiden från dagen för uppsägningen. Det finns alltså inte någon möjlighet att tillgodoräkna sig den tid som gått från sjukskrivningens början.

Vänligen,

Tom SundinRådgivare