Uppsägningstid vid tidsbegränsad anställning?

Hej!

Jag har via telefonkontakt muntligt tackat ja till ett vikariat på tre månader till en anställning inom regionen. Dagen efter jag började arbeta fick jag mitt anställningsavtal där det står att jag har fått en tidsbegränsad anställning för semestervikariat. Problemet är att jag nu mitt under anställningen har fått ett annat jobb men min nuvarande arbetsgivare vägrar att släppa mig utan "tvingar" mig jobba kvar till och med att anställningen går ut. Är det lagligt rätt eller finns det något sätt för mig att komma ifrån min nuvarande anställning? Gäller inte en månads uppsägningstid på samtliga anställningar?

Tacksam för hjälp!

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

När det kommer till tidsbegränsande anställningsavtal finns inga uppsägningstider såvida detta inte har avtalats fram. Det innebär att anställningen avslutas när den avtalade anställningstiden har passerat, detta framgår av 4 § 2 st. 2 mening Lagen om anställningsskydd. Det är enbart tillsvidareanställningar som har uppsägningstid som huvudregel.

Arbetsgivaren kan med andra ord vägra att släppa dig. Det finns ingen regel som ger dig rätt att frånträda anställningen.

Mikael JonassonRådgivare