Uppsägningstid vid provanställning

Hej!

En bekant till mig har funderat på att ta en provanställning hos teknikföretag. Varken min bekanta eller arbetsgivaren är bundna av kollektivavtal. Min bekanta vet inte riktigt om den vill ta anställningen i och med att att arbetsgivaren vill ha en uppsägningstid på tolv månader. Finns det stöd i lag för att ha en sådan lång uppsägningstid? Det verkar ju orimligt i och med att provanställningen är högst sex månader lång.

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid provanställningar föreligger ingen lagreglerad uppsägningstid utan det är endast prövotiden som är reglerad. Prövotiden får högst vara sex månader enligt 6 § lagen om anställningsskydd. Det faktum att det saknas en lagreglerad uppsägningstid innebär dock inte att parterna inte får avtala om en uppsägningstid. Det blir dock problematiskt när det ställs krav på en uppsägningstid som är 12 månader.

Arbetsdomstolen har avgjort ett mål där omständigheterna var liknande fallet med din bekant (AD 2003 nr 115). Målet gällde en provanställning där parterna hade kommit överens om en uppsägningstid på två månader. Arbetsdomstolen konstaterade att om man efter sex månaders provanställning skulle ha en uppsägningstid på två månader så skulle det leda till en utav två saker. Antingen skulle det innebära att prövotiden blev åtta månader vilket då strider mot 6 § lagen om anställningsskydd eller så skulle det innebära att provanställningen övergått till en tillsvidareanställning. Arbetsdomstolen kom därför fram till att en uppsägningstid på två månader var acceptabel men den kunde endast nyttjas under provanställningens fyra första månader så att provanställningen i sin helhet maximalt blev sex månader.

I fallet med din bekant så vill arbetsgivaren ha 12 månaders uppsägningstid. Utifrån Arbetsdomstolens resonemang i AD 2003 nr 115 är det inte möjligt med en så lång uppsägningstid.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har några ytterligare frågor så är du välkommen att höra av dig.

Vänligen,

Hanna SalajinRådgivare