Uppsägningstid vid provanställning

Hej Jag har nu en 6 månaders provanställning hos ett företag där jag varit i ett par månader. Företaget har inget kollektivavtal, men i mitt anställningsavtal står att det är en ömsesidig uppsägningstid på en månad under provanställningsperioden. Jag har av en rad anledningar, som samtliga mynnar ut i att jag inte alls trivs, nu valt att säga upp mig och har bett om att få gå så snart som möjligt. Min chef vill inte gå med på detta utan vill att jag ska sitta kvar hela månaden (trots att jag påpekat att jag inte har något att göra) såvida jag inte hittar en ersättare först. Vad gäller här? Är jag tvingad till att stanna kvar hela uppsägningsmånaden? Gäller uppsägningstiden i anställningsavtalet trots avsaknad av kollektivavtal? Kan min chef kräva av mig att jag ska hitta en ersättare?

Lawline svarar

Hej!

Om företaget inte har något kollektivavtal så är det endast lagen som gäller. I detta fall är det lagen om anställningsskydd (LAS) som blir aktuell i sin helhet. Huvudregeln för en anställning är det ska vara en tillsvidareanställning, men undantag får lov att göras. Ett sådant undantag är en provanställning.

En provanställning utgörs av en ömsesidig prövotid om sex månader där arbetsgivaren så väl som arbetstagaren utan anledning kan avsluta anställningen. Om arbetsgivaren vill avsluta provanställningen och inte låta den övergå i en tillsvidareanställning så måste arbetsgivaren, enligt 31§ LAS, lämna besked om detta minst 14 dagar innan dess provanställningens slut. Detta gäller även om han vill avsluta provanställningen dessförinnan. LAS reglerar dock inte när och hur en arbetstagare själv avslutar en provanställning. Den allmänna uppfattningen är sådan att arbetstagaren i princip kan gå på dagen om inte annat är reglerat i anställningsavtalet eller kollektivavtalet. Ett sådant avtal får enligt 2 § LAS inte vara till arbetstagarens nackdel, objektivt sett. Det torde vara så att det kan ses som förmånligare att ha en månads uppsägningstid i motsats till två veckors varsel. Huruvida det är skäligt att avtala bort din omedelbara uppsägningstid är dock osäkert. Jag skulle anse att den överenskomna uppsägningstiden är till nackdel för dig och således inte är tillåten.

Din chef kan aldrig kräva av dig att du ska hitta en ersättare för att få lov att avsluta din anställning, det finns tyvärr inga lagar som reglerar detta. Det är så att säga god sed på arbetsmarknaden att inte kräva detta.

Lawline RådgivareRådgivare