Uppsägningstid vid arbetstagares uppsägning

Hej!

Jag har jobbat åt ett företag nu i ungefär 4 månader och vill nu säga upp mig. Jag har inte skrivit något kontrakt med min arbetsgivare eller blivit informerad överhuvudtaget om uppsägningstid eller vad jag egentligen har för anställning. Jag har mest gått till jobbet och fått betalt för det.

Min fråga är om min arbetsgivare har rätt att "hålla kvar mig" även om det inte finns något bindande mellan oss?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Dina aktuella frågor regleras i Lagen om anställningsskydd(LAS). Av 4 § LAS framgår att en anställning presumeras löpa tillsvidare om inget annat har överenskommits. Av omständigheterna att döma finns det inget som tyder på att denna presumtion har brutits. Du har alltså en tillsvidareanställning.

Nästa fråga är uppsägningstiden. Av 11 § LAS framgår att både arbetsgivaren och arbetstagaren har en uppsägningstid på 1 månad under förutsättning att du har arbetat för arbetsgivaren kortare än två år. Den lagstadgade uppsägningstiden kan dock åsidosättas genom kollektivavtal, se 2 § fjärde stycket LAS.

Under förutsättning att din anställning inte faller under något kollektivavtal är det alltså 1 månads uppsägningstid som gäller. Du bör kontakta arbetsgivaren för att ta reda på om det finns något kollektivavtal som potentiellt anger en annan uppsägningstid.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare