Uppsägningstid vid anställning hos konkurrent

Hej. Jag har skrivit på ett tillsvidare kontrakt. Dock har arbetsgivare(ej kollektivt) inte medd. ändring av uppsägningstid i kontraktet. Han har ändrat från 1 mån till 3 mån och 6mån till konkurrent. Jag läste inte ordentligt. Nu har jag fått erbjudande från konkurrent om arbete. Kan jag gå om en månad, 3 mån eller måste jag vänta 6mån? Vad kan jag bli straffad för? Kan han hålla inne min lön?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arbetsgivaren kan inte ensidigt ändra villkoren i anställningsavtalet, men jag förstår det som att du har skrivit på anställningsavtalet med villkoren om tre och sex månaders uppsägningstid.

Klausuler som innebär att du inte får börja jobba hos en konkurrent inom en viss tid efter avslutad anställning är vanligt förekommande. Det du beskriver är dock inte en "vanlig" konkurrensklausul, utan längre uppsägningstid om du tar anställning hos en konkurrent. Det är svårt att förstå syftet med en sådan eftersom du då börjar anställningen hos konkurrenten direkt efter avslutad anställning hos din nuvarande arbetsgivare. Syftet med ett sådant villkor tycks vara att hålla kvar dig så länge som möjligt, snarare än ett skydd för arbetsgivaren mot att du tar med dig kunder/klienter, know-how och företagshemligheter.

Utan att ha sett villkoren i anställningsavtalet och känna till några närmare omständigheter om din anställning är det svårt att uttala sig om vad som gäller i ditt fall, men det kan vara så att uppsägningsvillkoren i ditt anställningsavtal är ogiltiga på grund av oskälighet. Arbetsgivaren kan helt enkelt inte skriva in vilka villkor som helst i ett anställningsavtal utan dessa måste vara "skäliga".

Om du är med i facket föreslår jag att du vänder dig till ditt fackförbund. Om du inte är med i facket föreslår jag att du ansluter dig till ett fackförbund och tar kontakt med dem. Facket kan hjälpa dig i förhandlingarna med din arbetsgivare, det kan fungera som ett bra påtryckningsmedel att ha facket "vid sin sida". Facket kan även upplysa dig om vilka rättigheter du har och om du kan drabbas av några eventuella påföljder om du bryter mot anställningsavtalet.

Lycka till med allt!

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare