Uppsägningstid under provanställning

hej jag vill säga upp mig från min provanställning som är 6 månader (2014-08-25 t.o.m. 2015-02-24) då jag fått veta att jag kommit in på högskolan och tänkt plugga. Det står inget om någon uppsägningstid på anställningsavtalet. Står att anställningen tillämpas allmän anställningsvillkor enligt kollektivavtalet Bemanningsföretaget och Unionen Bemanningsföretaget och Akademikerförbundet Han sa att jag har 1 månads uppsägnings tid dock står det inte på mitt avtal, Vad gäller då jag vill sluta så snart som möjligt och börja plugga

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Provanställning regleras i 6§ lag om anställningsskydd, LAS. Vid en provanställning har du som arbetstagare ingen uppsägningstid, utan du kan egentligen sluta på dagen. Detta är dock något som kan ändras genom kollektivavtal, se LAS 2 § 3 st. Står det alltså en månads uppsägningstid i tillämpligt kollektivavtal är det detta som gäller. Kontakta ditt fackförbund för att ta reda på vad som står i kollektivavtalet!

Sofia LinderRådgivare