Uppsägningstid - provanställning

Hallå!

Jag undrar lite hur det fungerar med uppsägningstid vid provanställning. Jag har skrivit på ett anställningsavtal för företag A som säger att det är en månad ömsesidig uppsägningstid. Men nu har jag, redan innan anställningen påbörjats, fått erbjudande från företag B som jag hellre vill ha. Om jag säger upp mig från företag A kommer jag behöva jobba hos dem i en månad? Som jag har förstått det så finns det inte uppsägningstid från arbetstagares sida gällande provanställning såvida företaget inte har kollektivavtal, vilket företag A inte har. Utan, som jag förstått, kan jag bara säga upp mig med omedelbar verkan, eller har jag förstått fel?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom ni inte har kollektivavtal så är det ditt personliga anställningsavtal som gäller vid sidan om Lagen om anställningsskydd, LAS. Trots att kollektivavtal inte finns så ska ditt personliga avtal hållas, så länge det inte strider mot LAS.

LAS är en lag som endast kan avtalas bort genom kollektivavtal. Om ditt personliga anställningsavtal strider mot LAS, så gäller inte avtalet i den delen. I LAS finns det ingen regel som direkt reglerar uppsägningstid under provanställning om det är arbetstagaren som vill avsluta anställningen vilket ska tolkas som att det inte ska finnas någon uppsägningstid under provanställningar. Detta innebär vidare att en bestämmelse i ditt personliga avtal som anger en uppsägningstid inte gäller under provanställningen. Se 2 § 2 st. samt 6 § LAS vid intresse.

Sammanfattningsvis kan du alltså säga upp dig med omedelbar verkan under provanställningen och uppsägningstiden på en månad gäller inte om du väljer att säga upp dig under provanställningen.

Hoppas du har fått svar på din fråga. Allt gott!

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare