Uppsägningstid på provanställning - kollektivavtal

Hur lång uppsägningstid har jag på min provanställning som är knutet till kollektivavtalet Tjänstemän, nr0259 mellan HTF och Almega Tjänsteföretagen? Är det en månad eller har jag två veckor?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Du kan hitta kollektivavtalet med Unionens tolkning här: http://www.unionen.se/sites/default/files/259_842_avtalstryck_2013-2016_tolkning.pdf.

Gällande uppsägningstid vid provanställning finner du under punkten 13.3.3 i avtalet.

Där anges att provanställningen kan avbrytas före prövotidens utgång av både arbetsgivaren och tjänstemannen (arbetstagaren). Detta ska ske genom ett skriftligt besked senast en månad i förväg. Där anges också att om inte arbetsgivaren eller tjänstemannen vill att anställningen ska fortsätta efter det att prövotiden har löpt ut, ska ett skrifligt besked om detta lämnas senast två veckor före prövotidens utgång.

Den första bestämmelsen reglerar det fall om en provanställning ska avbrytas i förtid då minst en månad kvarstår av anställningstiden. Den andra bestämmelsen reglerar om en provanställning ska upphöra efter provanställningens slut. Om någon av parterna inte har för avsikt att provanställningen ska övergå i en tillsvidareanställning så gäller att denne, arbetsgivaren eller  tjänstemannen, skriftligen lämnar besked om detta senast två veckor innan prövotidens utgång.

Sammanfattningsvis: Om du eller din arbetsgivare vill säga upp dig när det är mer än en månad kvar av prövotiden så gäller en månads uppsägningstid. Om du och/eller din arbetsgivare vill att du arbetar prövotiden ut men inte fortsätter arbeta efteråt så måste det anges två veckor innan prövotiden går ut. De två veckorna går inte direkt att jämställa med uppsägningstid, utan mer som en tid för underrättelse om framtiden.

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare