Uppsägningstid om man säger upp hyresavtalet i förtid

Hej. Min son är inneboende i Stockholm sedan Januari 2017. Hyresavtalet är till 31.08.2017. Har vantrivts otroligt eftersom han blir trakasserad av sin hyresvärd med oändliga sms och nya regler. Vi har sagt upp kontraktet den 4:e Mars, men hon kräver nu hyran till slutet av Augusti. Vilka rättigheter har vi? Hur mycket behöver vi betala henne? Hyran är betald för Mars, men min son flyttar ut idag. Han fick aldrig använda adressen för folkbokföringen/skatteverket, eftersom hon inte ville det. Han är skriven på annan ort.

Vi bor i England, och eftersom han flyttar ut idag så hoppas jag att ni kan kontakta mig, även om jag inte sitter i Sverige.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring hyresavtal finns i kapitel 12 Jordabalken.

Jag tolkar din fråga som att du undrar över hur lång uppsägningstiden är om man vill säga upp ett hyresavtal i förtid. Din son har rätt att säga upp hyresavtalet i förtid men blir skyldig att betala hyra under uppsägningstiden. Din son behöver inte uppge några skäl för varför han vill flytta ut, utan detta har han rätt till oavsett vad anledningen är.

Hur lång är uppsägningstiden?

När hyresavtalet gäller för mer än tre månader har hyresgästen rätt till en uppsägningstid på tre månader, detta enligt 12 kap. 4 § 2 st. 3 punkten Jordabalken. I din sons fall gäller att uppsägningstiden är tre månader eftersom han tecknat ett hyresavtal som gäller längre än tre månader. Jag tolkar din fråga som att din son och hyresvärden inte sedan tidigare avtalat om någon uppsägningstid. Man kan aldrig avtala om att det ska gälla en längre uppsägningstid än den som gäller enligt lag. Men om det skulle finnas en avtalad uppsägningstid i hyresavtalet som är kortare än tre månader gäller den kortare avtalade tiden.

Hur mycket behöver ni betala?

Hyran ska betalas fram till det månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från det datum som uppsägningen skedde, detta enligt 12 kap. 5 § jordabalken. Eftersom ni sa upp hyresavtalet den 4e mars kommer ni att behöva betala hyra till hyresvärden fram tills 30 juni. Det blir ju i praktiken som att ni får betala för nästan 4 hela månader, men eftersom mars månad redan var påbörjad vid uppsägningen kommer ni att behöva betala hyra för hela mars trots att det endast hunnit gå 4 dagar av månaden. Ni behöver alltså inte betala hyra fram till slutet på augusti som hyresvärden påstår, utan efter 30 juni är hyresavtalet inte längre gällande mot dig eller din son.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Cecilia KnutsenRådgivare