Uppsägningstid och avtalsfrihet

Jag är anställd, som säljare, sedan 13 månader tillbaka på ett svenskt företag. I mitt anställningsavtal har jag från min sida en uppsägningstid om tre månader, medan företaget har en uppsägningstid om en månad. Jag har nu fått ett erbjudande om en annan anställning, som jag avser att ta. Har mitt nuvarande företag rätt att kräva dessa tre månaders uppsägningstid?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Din fråga handlar om uppsägningstid och därför hittar vi svaret i lag om anställningsskydd (LAS), se https://lagen.nu/1982:80

Enligt 11 § LAS har du som arbetat 13 månader en lagstadgad rätt till en månads uppsägningstid. Det råder dock avtalsfrihet vad beträffar anställningsavtal och om avtalet konstaterar en uppsägningstid på 3 månader från din sida så gäller den också. De kan således kräva att du arbetar ut uppsägningstiden.

Det hindrar inte dig från att försöka komma överens med din nuvarande arbetsgivare att korta ned den. Om du är medlem i någon facklig organisation kan det vara bra att vända sig till dem och se över möjligheterna till hjälp därifrån.

med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare