Uppsägningstid korttidsuthyrning

Hej!

Jag har en fråga angående tidsbestämda hyresavtal och uppsägningstid. Jag har en inneboende som jag har avtalat med om en hyrestid fr.o.m. 2015-10-01 t.o.m. 2015-12-31 och 3 månaders uppsägningstid. Detta innebär i praktiken att hyresgästen "tvingas" bo kvar i 3 månader och betala hyra för hela perioden. Inneboenden säger nu att ett sådant avtal inte är giltigt, dvs man kan inte ha 3 månaders uppsägningstid för en så kort tidsperiod. Stämmer detta? Och om inte, vilken uppsägningstid gäller?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 12 kap. 4 § 2 st. 2 p. Jordabalk (1970:994) framkommer det att för tidsbestämda hyresavtal som varar mellan 2 veckor och 3 månader gäller en uppsägningstid om minst en vecka. Det innebär att en längre uppsägningstid än en vecka inte är lagstridig och att er avtalade uppsägningstid om 3 månader är giltig.

Jag hoppas det räcker som svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Olivia ÅmanRådgivare