Uppsägningstid i LAS

Hej

Jag är tillsvidareanställd på ett privat företag sedan 2 år tillbaka, utan kollektivavtal. De hävdar att det är 3 månaders uppsägningstid för alla. Men på mitt avtal står bara Uppsägning enligt LAS. Innebär inte det 1 månad? Vad gäller här?

Tack på förhand

/Tveksam

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Precis som du skriver är Lagen om anställningsskydd (LAS) tillämplig då det inte finns något aktuellt kollektivavtal. Du hittar LAS här.

Reglerna om uppsägningstid varierar beroende på om det är arbetstagaren eller arbetsgivaren som säger upp avtalet, se LAS 11 §. Om det är arbetstagaren som säger upp sig är uppsägningstiden en månad, oavsett hur länge arbetstagaren har varit anställd i företaget.

Om det är arbetsgivaren som säger upp arbetstagaren (och arbetstagaren har en tillsvidareanställning) varierar uppsägningstiden utifrån hur länge arbetstagaren har varit anställd vid företaget. Då du har varit anställd i två år har du rätt till en uppsägningstid på två månader om din arbetsgivare skulle besluta att säga upp dig. Även detta regleras i LAS 11 §.

Hoppas du fick svar på din fråga, och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare