Besittningsskydd hyresavtal

Hej! Jag känner en familj som bor i ett hyreshus just nu, men som just fått reda på att ägaren till huset vill sälja huset, och de måste vara ute inom tre månader. Har dock hört att om man bott i ett hyreshus i över två år så får hyresvärden inte vräka de inneboende.

Har jag helt fel? eller hur funkar det inom detta område? Hjälp!

Lawline svarar

Hej trevligt att du valt att vända dig till Lawline för att få svar på din fråga!

Jag utgår från att det hyresavtal som familjen ingått med hyresvärden gäller för obestämd tid, eftersom det, utifrån de uppgifter du lämnat framstår som familjen gärna vill bo kvar och inte räknat med att behöva flytta ut inom de tre närmsta månaderna. Ett hyresavtal på obestämd tid får sägas upp av hyresvärden. Om inte annat avtalats mellan parterna får hyresvärden begära familjen utflyttad inom de närmsta tre månaderna, se jordabalken (1970:994) (JB) 12:4 1 st. 1 p. Under vissa omständigheter har familjen efter två års hyrestid ett besittningsskydd. Det innebär att även om hyresvärden säger upp avtalet har familjen rätt till en förlängning av hyresavtalet och måste få bo kvar. Dock gäller detta skydd bara under särskilda omständigheter. Att familjen hyr i andra hand, de har avtalat att de ska flytta ut inom två år, familjen hyr en del av hyresvärdens egen bostad eller familjen har med hyresvärden avtalat bor besittningsskyddet, kan vara omständigheter som gör att besittningsskyddet inte gäller. Besittningsskyddet gäller inte heller om hyreshuset ska rivas eller genomgå en totalrenovering. Du nämner att hyresvärden ska sälja hyreshuset. Om försäljningen innebär att lägenheterna ska omvandlas till t.ex. affärslokaler kan det också vara en omständighet som gör att familjen måste flytta efter tre månader. Hyreshuset utgör hyresvärdens egendom och om han vill sälja huset måste han få göra det. Huruvida familjen ska få bo kvar eller inte beror på omständigheterna. I JB 12:45-46 står närmare under vilka förutsättningar familjen har ett besittningsskydd och när de inte har det. I regel har hyresvärden en skyldighet att hänskjuta frågan om familjen har besittningsskydd eller inte till hyresnämnden, se JB 12:49. Hyresnämnden prövar då utifrån de aktuella omständigheterna om familjen har rätt till en förlängning av hyresavtalet enligt JB 12:46 1 st. eller om hyresvärden haft skälig anledning att begära familjen utflyttad p.g.a. försäljning av hyresfastigheten.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare