Uppsägningstid hyra av bostad

Hej! Jag har en fråga om mitt hyreskontrakt, det är nämligen så att jag vill säga upp min lägenhet lagom till den 31/1. I mitt kontrakt står det att jag har olika hyresperioder att säga upp den på, vilket resulterar i att jag måste vara ute redan den 1/1 om jag säger upp den nu i november. Om jag säger upp den i december får jag vänta ända tills 1/4 innan jag får flytta ut. Detta skulle i så fall innebära många extra hyror för mig, vilket blir dyrt. Får det verkligen gå till på det här sättet, finns det ingen hyreslag som ger en rätt till ett visst antal månader som uppsägningstid? Kan en sådan i så fall avtalas bort av min hyresvärd?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Den lag som reglerar hyreskontrakt är jordabalkens 12 kapitel (brukar vanligtvis bara kallas ”hyreslagen”). Denna lag är när det gäller hyra av bostad utformad som skyddslagstiftning till förmån för hyrestagaren. Detta innebär att reglerna i lagen är tvingande till förmån för hyresgästen, de går alltså inte att avtala bort om de försämrar hyresgästens rättigheter.

Uppsägningstid för bostadshyra är, om inget annat har avtalats, tre månader. Enligt hyreslagen kan man avtala om både kortare och längre uppsägningstid. Har man avtalat om kortare uppsägningstid gäller denna bara om det är hyrestagaren som säger upp kontraktet, men inte om det är hyresvärden som vill säga upp det. Man har dock möjlighet att som hyresgäst säga upp lägenheten till ett senare datum än vad som har avtalats om.

Oavsett vad man har avtalat om finns dock en regel i hyreslagen (JB 12 kap 5 §) som säger att hyresgästen alltid får säga upp ett avtal om hyra av bostadslägenhet med tre månaders uppsägningstid. Denna rätt gäller alltså oavsett om ni har avtalat om särskilda, på varandra löpande, hyresperioder. Detta innebär idag (28/11) att du om du innan novembers slut säger upp din lägenhet så kan du max vara tvungen att betala hyra för den t.o.m. sista februari. Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare