Uppsägningstid från hyresgästs sida

Hej!

Jag hyr ut min privata bostadsratt till en familj da jag arbetar utomlands.

Hela kontrakttiden var 6 manader, och de borjade i November. De vill saga upp den till 15e januari nu utan anledning. Kan de gora detta? Vad ar mina rattigheter som bostadsagaren?

Tack sa mycket for hjalpen!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid uthyrning av bostadsrättslägenhet är lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad tillämplig. Enligt lagens 3 § st 2 får hyresgästen säga upp hyresavtalet att gälla vid det månadsskifte som inträffar tidigast efter en (1) månad från uppsägningen.

Det innebär att, om hyresgästen säger upp avtalet idag, upphör det att gälla den 31 december. Detta gäller oavsett vad ni avtalat för hyres- eller uppsägningstid.

Den 15 januari är inget månadsskifte, utan vill hyresgästerna bo kvar till det datumet ska ni antingen komma överens om det, eller så upphör hyresavtalet att gälla först den 31 januari.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare