Uppsägningstid för tidsbegränsad anställning

Hej,

Jag jobbar idag på Espresso House och har inte fått något avtal, jag började som extra anställd i början av augusti, sen har jag blivit schemalagd sen början av September, jag sa upp mig igår den 12e September men då sa min chef att jag har en uppsägningstid på en månad, stämmer det? Jag har fortfarande inte skrivit på något avtal.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det låter som att du har en så kallad tidsbegränsad anställning i och med att du inte verkar vara fast anställd. Om du inte har skrivit under något avtal angående hur länge du ska jobba eller hur lång uppsägningstid du ska ha, så har du rätt att sluta på arbetet när du än vill. Däremot om du har fått ett schema för en tid framöver som du skriver under, så krävs att du jobbar dessa arbetspass. Men som sagt, utan att du har skrivit under något så har du ingen plikt att arbeta där en månad efter att du sagt upp dig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare