Uppsägningstid för provanställning

Hej jag undrar vad som händer om jag blir uppsagt av min arbetsgivare men har redan en godkänd semester vecka precis efter, för jag har för mig att jag har rätt till 2 veckors varsel tid. Räknas då denna vecka som jag redan fått ledigt?

p.s jag går under en provanställning som gäller tills den 23:e oktober.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

En provanställning får endast avse en anställningstid på max 6 månader och kan avbrytas med omedelbar verkan av både arbetsgivaren och arbetstagaren, enligt 6 § lagen om anställningsskydd (LAS) som du kan hitta här. Arbetsgivaren måste dock meddela arbetstagaren 2 veckor innan anställningens upphörande enligt 31 § samma lag, men uppsägningen är giltig även om varseltiden inte iaktas av arbetsgivaren.

Den två veckor långa varseltiden avser tiden mellan du fått beskedet och anställningen avslutas, att du har semester under varselperioden kommer inte att innebära att tiden förlängs. Din anställning kommer därför att avslutas det datum arbetsgivaren har meddelat, men har han inte följd reglerna varseltiden kan han vara skyldig att betala skadestånd enligt 38 § LAS

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare