Uppsägningstid för hyresavtal av en villa

Hej

Vi hade skrivit på ett hemma skrivet kontrakt till ett hus vi skulle hyra. Tanken var vi skulle köpa det tillslut. Men vi har inte råd att bo kvar här. Hyresvärden band upp oss för tre år, får och kan man verkligen göra det? Vi gick med på det eftersom hon sa det krävdes för hon skulle kunna ta ett lån. Vi känner hyresvärden. Nu har vi inte råd bo kvar här och vill lämna boendet med tre månaders uppsägningstid. I kontraktet står det inte vad som sker om vi säger upp det i för tid. Vad kan ske? är det giltigt hennes kontrakt. Vi trodde inte hon skulle försöka hålla oss till det nu när vi inte har råd vara här. Och hon själv mumlade om att dessa kontrakt brukar inte vara giltiga. Så hur ska vi ställa oss för detta?

Behöver svar snarast.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Hyra av bostad regleras i en relativt nytillkommen lag,(2012:978)Lagen om uthyrning av egen bostad, den hittar du https://lagen.nu/2012:978. Förutsättningen är att uthyrningen sker utanför näringsverksamhet, om det är i näringsverksamhet så hamnar man i stället i Jordabalkens regler, den hittar du https://lagen.nu/1970:994#K12.

Då jag inte har tillräcklig information för att veta om det är utanför eller i näringsverksamhet så kommer jag ge dig två alternativa svar.

Utanför näringsverksamhet - Lag 2012:978

Du som hyresgäst har då alltid rätt att säga upp hyresavtalet med en månads varsel och detta oavsett om hyresavtalet löper på bestämd eller obestämd tid(3 § st 2). Detta är en skyddsregel för hyresgästen som inte går att avtala bort(2 §).

I näringsverksamhet - Jordabalken 12 kap

Även Jordabalkens regler är tvingande till hyresgästens fördel bortsett från några undantag. Detta innebär att det som hyresvärden och hyresgästen avtalat om inte har någon betydelse om lagen säger något annat(1 § st 5). Du som hyresgäst har alltid rätt att säga upp hyresavtalet med tre månaders varsel(5 §)

Som sammanfattning så har du laglig rätt att säga upp ditt hyresavtal och uppsägningstiden är mellan en och som längst tre månader, beroende på omständigheterna.

Hoppas du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig med ytterligare frågor!

Med vänlig hälsning

Cornelia GöranssonRådgivare