Uppsägningstid för hyra på bestämd tid

Hej, jag hyr min bostad/villa privat av ett par som inte fick sin villa såld för ett par år sedan och alltså hyrde ut den till mig istället. Vi skrev ett skriftligt kontrakt där punkten som hör i hop med min fråga lyder så här " Hyrestid är i 2 år från och med 1 oktober 2012 till och med 30 september 2014, med tre månaders uppsägningstid för både hyresgäst och hyresvärd." Nu vill dock hyresvärden sälja villan och har nu meddelat att jag nog får räkna med att flytta ut till 1 augusti.

Då bostadssituationen i Stockholmsområdet ser ut som den gör så har jag tur om jag kan få tag på ett bostadskontrakt direkt och jag vill egentligen bara få det bekräftat att jag som hyresgäst är skyldig att ge tre månaders uppsägningstid och att det inte finns något sätt för mig att hitta ett kryphål ut ur dessa tre månader...Det är lite otydligt när man läser på hyresnämndens sidor...där det är skillnad på uppsägningstiden för hyresgästens del om Hyresvärden hyr ut en eller fler bostäder, dvs första upplåtelsen eller andra upplåtelsen. Min hyresvärd hyr mig veterligen bara ut denna bostad och då verkar det som att hyresgästen bara behöver lämna en månads uppsägningstid...? Skulle vara ytterst tacksam om jag kunde få klarhet i mina skyldigheter i detta.

Bästa hälsningar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frågan du ställer regleras i Jordabalkens (JB) 12 kapitel, här. Lagen i fråga är tvingande till hyresgästens förmån dvs. man kan inte ingå avtal som ger dig sämre villkor än vad lagen säger, se 12:1 § 5 st.

Först och främst noterade jag att din hyresvärd sagt upp avtalet till ett datum tidigare än utgången av kontraktet. Detta kan utgöra ett avtalsbrott som du eventuellt kan beivra om du vill bo kvar till och med 30 september.

Det finns också något som kallas besittningsskydd. Om du inte har ingått ett avtal med hyresvärden om att säga av dig denna rättighet så ska du, vid uppsägning från hyresvärdens sida, ha rätt till förlängning av kontraktet. Att hyresvärden vill sälja huset är inte en grund som bryter ditt besittningsskydd, se 12:46 §.

I det fall du vill flytta ut så är det dock så att du måste lämna besked om detta minst tre månader innan kontraktet löper ut, se 12:5 § samt 12:3 § 2 st. Detta kan du alltså inte ta dig ur.

Jag råder dig att prata med din hyresvärd och försöka lösa den uppkomna situationen och i annat fall vända dig till hyresnämnden för hjälp.

Med vänliga Hälsningar

Denise PetersRådgivare