Uppsägningstid för behovsanställd tillsvidare

Hej! Jag är "behovsanställd tillsvidare" (ingen uppsägningstid står i avtalet) och blev i februari tillfrågad om jag vill arbeta sommaren. Jag svarade då att jag gärna jobbade så mycket som möjligt och mailade även in datumen som passade. Fick schemat i mitten av april med "mina pass". Nu har jag 15 dagar senare fått erbjudande om en annan tjänst med bättre betalt och inom det området som jag studerat i 3 år, och vill självklart hellre arbeta där. Det gör att 4 av de veckorna jag blev tilldelad krockar med det nya erbjudandet.

Kan mitt tidigare arbete kräva att jag ska arbeta hela sommaren hos dem som jag önskade? Jag har inte tackat ja till sommarschemat, men heller ej tackat nej.

Lawline svarar

Hej!

Du omfattas av en uppsägningstid gentemot din arbetsgivare. Behovsanställd tillsvidare är en anställningsform som inte regleras i LAS (lagen om anställningsskydd) eftersom arbetsgivaren och fackföreningen som den har kollektivavtal med kan göra vissa undantag om anställningsformer på arbetsplatsen. Eftersom anställningen gäller tillsvidare är det de vanliga uppsägningstiderna som blir tillämpliga enligt 11 § LAS. Dessa uppsägningstider är baserade på hur länge man som arbetstagare har arbetat på företaget. Den minsta uppsägningstiden för en tillsvidareanställd arbetstagare är en månad för vardera arbetsgivaren och arbetstagaren och som mest sex månader. Om arbetstagaren säger upp sig själv gäller alltid en månads uppsägningstid. Men, detta kan vara annorlunda på din arbetsplats om det finns kollektivavtal, vilket det troligtvis gör på grund av din anställningsform. I ett sådant, som omfattar dig även om du inte skulle vara facklig medlem, kan detta vara reglerat annorlunda, uppsägningstiden när du säger upp dig kan vara längre. Uppsägningstiden borde också framgå av ditt anställningsavtal.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare