Uppsägningstid för avtal som gäller för bestämd tid - 12 kap JB

Hej! Jag ska hyra ut ett rum i min lägenhet under hösten, men är lite oklar vad som då gäller angåeende uppsägningstid. Jag undrar om det finns något sätt att skriva ett avtal så att vi kan säga upp personen i fråga och denna behöver flytta om 1 månad istället för 3? Kan det fungera att skriva ett tidsbestämt avtal till att börja med om t.ex. 3 månader och vad gäller då, kan man fortfarande bli uppsagd/säga upp hyresgästen? Med vänliga hälsningar, Dennis

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Ni kan skriva ett avtal som gäller för bestämd tid, sådana avtal upphör att gälla vid hyrestidens utgång, om inte annat har avtalats, 12 kap 3 § 2 st jordabalken (JB).

Hyresavtal som gäller på bestämd tid ska sägas upp att gälla,  en dag i förväg om hyrestiden är längst två veckor, en vecka i förväg om hyrestiden är längre än två veckor men längst tre månader, tre månader i förväg om hyrestiden är längre än tre månader och det är fråga om en bostadslägenhet, 12 kap 4 § 2 st JB.

Om ni väljer att skriva ett avtal å tre månader, så är uppsägningenstiden en vecka, se 12 kap 4 § 2 st p 2 JB.

Observera dock att om det istället är hyresgästen som säger upp ett hyresavtal gällande en bostadslägenhet, så upphör avtalet tidigast efter tre månader från uppsägningen, 12 kap 5 § 1 st JB.

Jag hoppas att ni har fått svar på er fråga.

Bästa hälsningar,

Essie MalkocRådgivare