Uppsägningstid för arbetstagare

jag är anställd inom orust kommun tills vidare anställd med AB avtal. har jobbat där sen 2 december 2013. hur lång uppsägningstid har jag om jag själv säger upp mig ? försöker läsa mig till detta men förstår inte riktigt. tacksam för svar mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Uppsägningstiden är något som regleras i Lag om anställningsskydd (LAS, länk https://lagen.nu/1982:80) 11§ som stadgar att både du som anställd och din arbetsgivare har rätt till en månads uppsägningstid, om inte annat avtalats genom kollektivavtal enligt 2§ LAS.  Som anställd har du också rätt till längre uppsägningstid om du jobbat minst två år.

Om du vill säga upp dig har du således en månads uppsägningstid om inte annat står i ditt kollektivavtal

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare