Uppsägningstid efter 7 års arbete

Jag är tillsvidare anställd på ett bolag som inte är ansluten till kollektivavtalet. Jag har jobbat i 7 år här. Jag har sagt upp mig och arbetsgivaren menar att jag måste jobba tre månader till (i enlighet med kollektivavtalet). Är det så att om man inte är ansluten till kollektivavtalet, det är LAS regler som gäller? Och enligt LAS behöver jag bara ge en månads uppsägningstid? tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga. Generellt är lagen om anställningsskydd (LAS) tillämplig i arbetsförhållanden när det inte finns ett kollektivavtal slutet (2 § lagen om anställningsskydd). Beträffande uppsägningstider enligt LAS, så gäller minst månads uppsägningstid. Uppsägningstiden förlängs i takt med att din anställningstid blir längre. Har du arbetat i 7 år gäller en uppsägningstid om fyra månader (11 § lagen om anställningsskydd). Genom ett kollektivavtal kan emellertid uppsägningstiden regleras.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare