Uppsägningstid då arbetstagaren själv säger upp sig?

Hej jag är anställd på ett företag sen 12 år, jag är med i Unionen men företaget har SEKO Om jag säger upp mig själv, hur lång uppsägningstid har jag då? jag misstänker 3 månader?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag utgår ifrån att du har en tillsvidareanställning eftersom du varit anställd så pass länge av din arbetsgivare. Till att börja med bör du titta i ditt anställningsavtal, om det finns en uppsägningstid bestämd där är det nämligen den som gäller i första hand. Reglerar inte avtalet frågan om uppsägning är nästa steg att ta reda på vad som står i det kollektivavtal som gäller på arbetsplatsen (i det här fallet SEKO). Om det finns något särskilt angivet där heller gäller istället en uppsägningstid enligt Lagen om anställningsskydd (LAS). Av lagens 11 § framgår att en minsta uppsägningstid alltid är 1 månad oavsett hur länge du har varit anställd. Skulle arbetsgivaren säga upp dig har du dock rätt till en uppsägningstid på 6 månader eftersom du har varit anställd i mer än 10 år. Är det du som tar initiativet till uppsägning är det dock som sagt 1 månad som gäller om det inte finns ett avtal som säger något annat.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare