Uppsägningstid bostadslägenhet

Har en hyresvärd som bett mig flytta via sms såfort som möjligt för dem vill inte jag ska bo kvar. Och nu har jag hittat en lägenhet men måste flytta in direkt. Och idag sa jag det till min hyresrätt men då kräver hon 3 månaders uppsägning trots ett antal sms där det står klart och tydligt att hon vill ha ut henne från lägenheten fortast möjligt. Har två barn så dubbla hyror går inte ihop med min budget. Frågan är om hon kan göra så.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågor gällande hyresrätt regleras i jordabalken, (JB), 12 kap.
Jag utgår ifrån att du hyr din lägenhet i första hand och att du gör det på obestämd tid. Detta spelar roll vid vilka regler som blir tillämpliga.

Uppsägning av kontraktet ska vara skriftligt om hyresförhållandet har varat längre än tre månader. Ett sms får nog ses som skriftligt, då det finns nerskrivet. Hyresvärden har dock inte rätt att säga upp dig med omedelbar verkan. Bostadslägenhet som hyrs på obestämd tid får inte sägas upp med kortare uppsägningstid än tre månader, 12:4 JB. Samma uppsägningstid gäller för dig som hyresgäst.

Det finns ett par undantag när hyresvärden har rätt att säga upp dig som hyresgäst med omedelbar verkan. De listas b la i 12:42 JB.
Av vad som framgår i din fråga aktualiseras inget av de undantag som finns, varvid din hyresvärd inte har rätt att säga upp dig med omedelbar verkan.

Har du fler frågor är du vänlig att återkomma till oss igen. Vi har kostnadsfri rådgivning över telefon där du kan förklara ditt problem mer utförligt och inkomma med ytterligare detaljer kring hur ditt hyreskontrakt ser ut osv.

Öppettiderna för telefonrådgivningen är mån-ons: kl. 10 – 16 telefonnummer: 08-53330004.

Ha en bra dag.
Vänligen,
Anna PieschlRådgivare