Uppsägningstid av en intermittent anställning respektive visstidsanställning

Jag är intermittent anställd vid behov inom kommunal som kock.

Har tackat ja till några veckor under sommaten men ångrat mig då jag ev har möjlighet att få fast månadslön på ett annat ställe inom metall.

Har jag rätt att säga nej nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Intermittent anställning eller allmän visstidsanställning?

Intermittent anställning är en anställningsform som inte är lagreglerad. Det är en typ av timanställning som även fungerar som en behovsanställning. Det som kännetecknar en intermittent anställning är att arbetstagaren endast arbetar vid behov efter förfrågan av arbetsgivaren. Med en intermittent anställning har den anställde inte någon rätt att jobba ett visst antal timmar i veckan, men en rätt att tacka nej till erbjudande om ett arbetstillfälle som arbetsgivaren skickar ut. Eftersom den anställde har denna rätt att välja om den vill tacka ja eller nej till ett erbjudande om ett arbetstillfälle, uppkommer ett nytt anställningsförhållande vid varje arbetstillfälle. Varje sådan anställning är att se som en allmän visstidsanställning även om det bara skulle röra sig om några timmar under en dag.

Just i ditt fall tolkar jag det som att du har haft en intermittent anställning men att du nu istället har blivit schemalagd i förväg under några veckor och tackat ja till det. Då är du inte längre intermittent anställd utan visstidsanställd och kan inte tacka nej till det nu i efterhand hur som helst om ni redan har ingått avtal. Allmän visstidsanställning regleras i 5 § lagen om anställningsskydd (LAS) och den innebär som utgångspunkt att du förbinder dig att arbeta utan möjlighet till uppsägning under den perioden som schemat avser, förutsatt att du och arbetsgivaren inte avtalat om något annat. Man kan nämligen avtala om att visstidsanställningar ska kunna sägas upp, s.k "dock längst till och med" anställning. Men har man inte kommit överens om att det ska kunna sägas upp kan varken arbetstagaren eller arbetsgivaren säga upp avtalet förrän avtalstiden har löpt ut.

Hur lång är din uppsägningstid?

Är det en vanlig visstidsanställning kan den som sagt inte sägas upp, utan du tvingas jobba hela den schemalagda tiden. Har ni avtalat att visstidsanställningen ska gå och sägas upp så gäller en månads uppsägningstid enligt 11 § LAS, eller kortare tid efter överenskommelse. Hade du haft en intermittent anställning så hade det inte funnits en uppsägningstid.

Anledningen till att du har uppsägningstid vid visstidsanställning är att du är inbokad för arbete och blir därmed ett skydd för att arbetsgivaren att kunna planera sin verksamhet. Anledningen till att du inte har uppsägningstid vid en intermittent anställning är för att du ändå inte är inbokad för arbete och arbetsgivaren hade ändå inte räknat med att du ställer din arbetskraft till dennes förfogande.

Jag rekommenderar dig att höra med din arbetsgivare om vad ni har ingått för avtal, och beroende på det, om du kan tacka nej nu i efterhand utan uppsägningstid, alternativt om arbetsgivaren skulle kunna gå med på en kortare uppsägningstid. Går din arbetsgivare inte med på detta så måste du tyvärr jobba tills ditt schema löpt ut. Är det så att avtalet går att säga upp, har du rätt att lämna efter en månad. Finns det kollektivavtal på arbetsplatsen kan du också hitta villkor där.

Hoppas det var svar på din fråga. Undrar du något mer är det bara att höra av sig!

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare