Uppsägningstid

Hej, om jag är uppsagd av arbetsgivaren, gäller då fortfarande min egen uppsägningstid om jag hittar ett jobb där man vill ha mig omgående? Eller förfaller min uppsägningstid då arbetsgivaren redan sagt upp mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Frågor om anställning och uppsägningstider regleras i Lagen om anställningsskydd(LAS), den hittar du https://lagen.nu/1982:80

Till att börja med måste du kontrollera om ni har ett gällande kollektivavtal eftersom kollektivavtalets regler om uppsägningstid har företräde framför lagen(Las 2§).

Du behöver också undersöka om ditt anställningsavtal binder dig till en längre uppsägningstid än vad lagen föreskriver.

Om ni inte har ett gällande kollektivavtal eller personligt avtal som reglerar detta så får vi gå vidare till lagtexten(LAS 11§). Här anges att både du och arbetsgivaren har rätt till en minsta uppsägningstid av en månad. Du har alltså skyldighet att arbeta uppsägningstiden ut och arbetsgivaren måste ge dig lön och andra förmåner under denna tiden även om han inte har arbetsuppgifter till dig(LAS 12§). Att arbetsgivaren sagt upp dig fråntar inte dig skyldigheten att stå till förfogande under uppsägningstiden.

Du har däremot rätt till skälig ledighet för att söka nytt jobb men inte för att börja ett nytt arbete(LAS 14§).

Om du inte respekterar uppsägningstiden så är det ett avtalsbrott och du riskerar att få betala skadestånd till arbetsgivaren(LAS 38§).

Du och din arbetsgivare kan givetvis gemensamt komma överens om en annan lösning. Jag rekommenderar att du berättar för honom/henne om din situation.

Lycka till och tveka inte att höra av dig om du har fler frågor!

Mvh

Cornelia GöranssonRådgivare