Uppsägningstid

Hej!

Jag har sagt upp mig från min nuvarande arbetsgivare och enligt anställningsavtalet har jag 3 månaders uppsägningstid. Vi har inget kollektivavtal. Kan jag juridiskt kräva en månads uppsägningstid enligt LAS eller måste jag följa min anställningsavtal på 3 månader?

Jag har arbetat här i 4år och sade upp mig själv.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

LAS 11§ stadgar att en minsta avtalad uppsägningstid gäller en månad. I ditt fal har ni avtalat 3 månader, vilket också ska gälla.

Detta ska som huvudregel följas. Däremot kan du avtala med din arbetsgivare om sänkt uppsägningstid, något som kan även gynna din arbetsgivare om denne vill snabbt få in ny personal, alternativt vill undvika konfliktsintressen beroende ditt nästa arbete. Om ingenting annat avtalas ska dock avtalet följa enligt 3 månader (uppsägningstiden om 1 månad stadgar endast en minimigräns). Vid det fall du inte följer denna kommer lön inte uppbäras, samt avtalet/situationen kan bli föremål för eventuella skadestånd.

Hoppas att svaret hjälpte dig, ha en fortsatt trevlig dag.

Marcus AnstrinRådgivare