Uppsägningstid

Hej! Hur lång är min uppsäggningstid?

Jag har varit anställd hos ett företag, först som timanställd och sedan blev jag tillsvidareanställd. Tillsammans med timanställning blir min anställning längre än 2 år vilket innebär 2 månaders uppsägningstid. Utan timanställning är min anställningstid mindre än 2 år. Har jag en eller två månaders uppsägningstid? Med vänlig hälsning, Annie

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Uppsägningstid regleras i lagen om anställningsskydd (LAS). Har arbetsgivaren sagt upp dig gäller din sammanlagda anställningstid för beräkning av uppsägningstiden. Mycket riktigt innebär två års anställning en uppsägningstid på två månader.

I de fall arbetstagaren själv säger upp sig gäller en månads uppsägningstid oberoende av hur lång anställningstiden varit.

Med vänlig hälsning

Farah WaliRådgivare