Uppsägningslön under vistelse utomlands

Hej, Jag kommer att få ett års uppsägningslön inom kort. Jag har för avsikt att bo I mitt spanska hus fem månader som ickeresident och två månader I Scwhweiz. Resterande fem månader kommer jag att tillbringa I Sverige. Kan jag därmed undgå dubbelbeskattning I Spanien och endast betala SINK-skatt I Sverige?

När kan jag flytta tillbaks till Sverige utan att riskera retroaktiv beskattning? Jag äger ingen fastighet I Sverige och är frånskild.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Du har utelämnat en del viktig information men jag ska göra mitt bästa för att svara på din fråga och om jag tolkat något fel är du välkommen att höra av dig igen.

Jag gör antagandet att du fått din uppsägningslön från ett svenskt företag och att du i övrigt är bosatt i Sverige. Om detta är korrekt är du obegränsat skattskyldig i Sverige, se 3:3 Inkomstskattelagen, (IL). Detta innebär att den uppsägningslön du kommer få ska beskattas i Sverige och detta oberoende av att du befinner dig utomlands några månader, se 3:8 IL. I den mån lönen härrör från Spanien är huvudregeln i Svensk skattelagstiftning av även denna inkomst beskattas här. Vidare har Sverige ingått dubbelbeskattningsavtal med både Spanien och Schweiz vilket gör att dubbelbeskattning inte kommer bli aktuellt överhuvudtaget. SINK-skatt blir inte heller aktuellt i den mån du fortfarande ses som bosatt i Sverige.

Det finns en specialregel i 3:9 IL som kallas sexmånadersregeln. Denna innebär att inkomst du har från utlandet kommer att vara skattefri i den mån du har anställning utomlands i minst 6 månader samt att denna inkomst beskattas i verksamhetslandet. Du kommer alltså kunna ha anställning/inkomst i Spanien och Schweiz under din vistelse utomlands utan att beskattas för detta i Sverige så länge dessa krav är uppfyllda.

Till slut vill jag säga att du kan flytta tillbaka till Sverige när du vill utan att riskera att bli dubbelbeskattad för något. Detta då du, som sagt, kommer erlägga skatt i Sverige för din uppsägningslön under hela tiden du är utomlands.

Som jag nämnde ovan behöver jag lite mer information för att med säkerhet kunna ge dig ett korrekt svar och du är välkommen att maila mig i den mån det kvartstår några oklarheter.

Vänliga hälsningar

Denise PetersRådgivare