Uppsägningen av inneboende

Hej.

Jag har en inneboende som hyr ett rum i min lägenhet. Men nu så skulle jag vilja säga upp kontraktet då han har börjat vägra betala sina hyror till mig.

Min fråga är, hur ska uppsägningen gå till? Räcker det att muntligt säga upp kontraktet eller ska jag skriva ett skriftligt papper att ge honom? Måste han skriva på det i så fall för att det ska gälla? Om inte, hur ska jag bevisa att han tagit del av uppsägningen om han vägrar flytta?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I din fråga nämner du inte något om att ert hyresavtal är tidsbestämt, jag kommer därför att utgå ifrån att det rör sig om ett tillsvidareavtal.

Regler om uthyrning av bostad återfinns i 12 kap Jordabalken (JB). I 12 kap 42 § JB stadgas skäl för att hyresvärden ska vara berättigad att säga upp hyresgästen. Enligt p.1 är ett sådant skäl att hyresgästen dröjer mer än en vecka efter förfallodagen med att betala hyran. I 12 kap 43 § JB stadgas emellertid att du förlorar rätten att förverka ert hyresavtal om hyresgästen innan du bryter avtalet betalar in hyran. Även då du säger upp avtalet i enlighet med 12 kap 42 § JB har hyresgästen enligt 12 kap 44 § JB tre veckor på sig att betala tillbaka hyran för att hyresavtalet ska återupptas.

Eftersom det rör sig om en inneboende kan du dock när som helst säga upp din inneboende, med en uppsägningstid på tre månader.

Avslutningsvis så undrar du om det krävs en skriftlig uppsägning. Enligt 12 kap 8 § JB så ska en uppsägning vara skriftligt om hyresförhållandet har varat längre än 3 månader. Jag rekommenderar dig att göra denna uppsägning skriftligt. För att ytterligare styrka att du har sagt upp din inneboende skulle du kunna skicka ett sms och ett mail. Du kan dessutom begära ett skriftligt kvitto på att uppsägningen är mottagen för att säkra att uppsägningen är mottagen.

Jag hoppas att du känner dig nöjd med svaret, om du har några ytterligare frågor ber jag dig att återkomma!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare