Uppsägning/avsked

Hej, om jag har jobbat på ett företag men gjort bort mig och blivit polisanmäld och uppsagd , måste företaget ändå betala ut min lön från förra månaden dvs januari som jag har intjänad eller kan dom bara skita i det tills tvisten är löst?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du har blivit uppsagd och du har bestridit uppsägningens giltighet kommer arbetsgivaren vara skyldig att betala lön under tiden tvisten pågår enligt LAS 34§.

Har du blivit avskedad kommer inte anställningen bestå annat om det särskilt beslutats av domstol. Arbetsgivaren blir därför inte skyldig att fortsätta betala lön under perioden tills tvisten är avgjord enligt LAS 35§.

Den lön du redan har tjänat in skall arbetsgivaren utbetala till dig oberoende av om du blivit uppsagd eller avskedad.

Rådgivare