Uppsägning vikariat

Jag har haft en vikarie tjänst på ett företag sedan April 2014 med schemalagda timmar två år framåt. Blev i oktober sjukskriven av personliga anledningar, 19 december får jag ett väldigt överraskande mejl där det står " du har en timmanställning hos oss idag och vi har inga fler timmar att ge dig. Din anställning avslutas från och med 19/12-14" och detta är allt som står. Är detta en gilltig uppsägning? Dem säger alltså upp mig pga arbetsbrist men har 10 dagar tidigare lagt ut en annons på arbetsförmedlingen att dem söker folk och även ett flertal efter detta.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du har ett vikariat omfattas du av begreppet tidsbegränsad anställning i 5§ LAS (lagen om anställningsskydd). Ett vikariat kan sträcka sig antingen till dess att den man vikarierar för kommer tillbaka, eller till ett "till-och-med-datum". Om det i kontraktet står att "vikariatet gäller som längst till och med datum X" så innebär detta att uppsägning kan ske tidigare än så om det finns saklig grund för uppsägning, t ex arbetsbrist. (7§ LAS) Säger arbetsgivaren att det är arbetsbrist så görs inte någon prövning av de företagsekonomiska bedömningar som legat till grund för uppsägningen.

Ofta i kontrakt så avtalar man om en uppsägningstid. Om detta inte finns i ditt kontrakt så gäller reglerna om uppsägningstid i LAS. Enligt 15§ LAS har du som tidsbegränsat anställd rätt till en månads uppsägningstid om du har varit anställd hos arbetsgivaren mer än 12 månader under de senaste tre åren. Det låter på din fråga som att du inte har arbetat där så pass länge. Det tyder därför på att uppsägningen tyvärr har gått rätt till.

Eftersom du inte har arbetat på företaget i mer än 12 månader under de senaste tre åren så har du inte rätt till återanställning enligt 25§ LAS. Således har du inte rätt till återanställning för de platser som ut annonseras. Har man sagts upp med rätt till återanställning stadgar praxis att den tidigare personalen måste få frågan om arbete innan man annonserar ut tjänster.

Hoppas det löser sig för dig!

Linn Kanter PergamentRådgivare