Uppsägning vid provanställning

Kan en provanställning avslutas innan den ens påbörjats PGA personliga skäl?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då din fråga rör anställningsförhållanden finns reglerna om detta i lagen om anställningsskydd (LAS), som du hittar här.

När det gäller provanställning kan anställningen avslutas utan saklig grund, och senast vid prövotidens utgång då anställningsavtalet annars övergår i en tillsvidareanställning. Anställningsavtalet kan även avslutas innan prövotidens utgång om man inte har avtalat något annat, 6§ LAS.

Av vad du anger i din fråga tolkar jag det som att ni inte har avtalat att provanställningen inte får avbrytas innan prövotidens slut, detta innebär att provanställningen även kan avslutas innan den påbörjats på så sätt att anställningstiden börjat. Vad gäller att anställningen har avslutats på grund av personliga skäl så krävs för uppsägning av provanställning inte någon särskild anledning för uppsägning, varför detta är okej enligt lagen.

Även bestämmelser i kollektivavtal kan påverka bedömningen av detta men av vad du anger i frågan kan jag inte ta ställning till om något kollektivavtal och i så fall vilket som kan vara aktuellt.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vid vidare frågor är du välkommen att kontakta oss igen här eller via telefon 08-533 300 04.

MVH

Lisa AnderssonRådgivare