Uppsägning under tjänsteledighet

Hej! Jag har tagit tjänstledigt från mitt jobb för att prova på annan tjänst. Men nu är det så att jag (och alla andra som jobbar där) har blivit uppsagda pga arbetsbrist. Vad händer nu? Jag har inte rätt av avbryta min tjänstledighet i förtid. Kan jag stämpla om jag inte hittar nåt nytt jobb?

Lawline svarar

Hej!

Även under tjänsteledighet kan arbetsgivaren säga upp dig på grund av arbetsbrist, och uppsägningstiden börjar då att löpa som vanligt. Tyvärr innebär det, som du säger, inte att du kan "komma tillbaka till jobbet" i förtid.

Dock är det naturligtvis så att om din uppsägningstid fortfarande löper när tjänsteledigheten tar slut så har du fortfarande rätt till lön och andra förmåner enligt 12 § LAS (https://lagen.nu/1982:80#P12), samt skyldighet att arbeta. Det är dock tänkbart att din arbetsgivare arbetsbefriar dig enligt 13 § LAS, men du har fortfarande samma rättigheter enligt lagen som du skulle ha haft om uppsägningen inte skett under tjänsteledighet.

Lycka till, och hoppas att du fick svar på din fråga!

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare