Uppsägning under provanställning samt verkan av fackmedlemskap

Hej,

Jag jobbar på ett mindre företag som inte har kollektivavtal. Arbetsgivaren drar skatt som inte ens finns i skattetabellen och utbetalningarna enl. lönebeskeden stämmer inte heller på det som kommit in på mitt lönekonto. Har kontaktat Skatteverket som säger att de inte kan se individuella skatteavdrag om arbetsgivaren fuskar vilket jag nu är säker på att han gör. Han vägrade till en början att ge mig lönespecifikationerna utan sade att jag får vara nöjd med att pengarna sätts in på mitt lönekonto. Men jag stod på mig och krävde lönebeskeden som visade helt annat.

Lönar det sig för mig att vara med i facket när det inte finns kollektivavtal? Kan jag bli uppsagd även under provanställningen på 6 månader när jag blev anställd 1 juni-2017 inom grafiska branschen? Arbetsgivaren är nöjd med mina arbetsuppgifter men misstänksam mot mig för att jag ville få lönebeskeden varje månad. Han sköter lönerna på egen hand.

Tacksam för hjälp snarast möjligt!

Vänliga hälsningar Ingegerd

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor.

Att vara provanställd innebär att arbetsgivaren kan avsluta anställningen när som helst under prövotiden (de 6 månaderna) så länge inte något annat avtalats (se 6 § sista stycket LAS). Några särskilda skäl för att avsluta anställningen behöver arbetsgivaren inte lämna (beslutet får dock inte strida mot t.ex. diskrimineringslagstiftning). Står inget annat får alltså arbetsgivaren (relativt) fritt bestämma att avsluta din anställning under prövotiden.

Ditt fackliga medlemskap innebär, trots att något kollektivavtal inte finns, att arbetsgivaren är skyldig att förhandla med fackförbundet inför ett potentiellt beslut om att säga upp dig (se t.ex. 13 § andra stycket MBL). Detta är en av några fördelar med ett fackligt medlemskap. För mer info hänvisas till aktuellt fackförbund.

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare