uppsägning - personliga skäl

Hej,

Det är så att jag har blivit uppsagd på grund av felaktiga anklagelser. Jag arbetar som en butiksleverantör och jag köpte en bordsfläkt och en cykel av en av de anställda på företaget och detta ansågs sedan som handel med stöldgods. Butikspersonalen kunde inte ge mig ett kvitto på varorna och händelseförloppet filmades av en övervakningskamera. Butikspersonalen som sålde mig varorna har blivit uppsagd. Jag återlämnade dock cykeln så det är bara bordsfläkten som behölls. Det syns på övervakningskamerorna att jag har återlämnat cykeln. Nu har jag blivit uppsagd, men jag har fått möjligheten att få säga upp mig själv istället. Om jag driver vidare detta till rätten, har jag någon chans att vinna?

Vore tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt 7 § LAS, se https://lagen.nu/1982:80 krävs det sakliga skäl för att en arbetsgivare på ett korrekt sätt ska kunna säga upp dig. Av vad du beskriver hänför sig uppsägningen till dig personligen.

Det är alltid svårt att avgöra om det föreligger sakliga skäl eller inte och därför blir det också svårt att ge dig något rakt svar. Brottsliga handlingar på jobbet skulle mycket väl kunna utgöra saklig grund till uppsägning. Huruvida du skulle gå vinnande ur en strid i rätten är därför svårt att svara på.

Min rekommendation är att du vänder dig till en jurist som kan ge dig ett klarare svar.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare