Uppsägning på grund av spelmissbruk

Fråga om anställningsskydd. Har en kamrat som fått avsked från jobbet. Han har arbetat i 15 år på samma ställe. Sista året har han fått ett stort spelmissbruk som han försöker hantera. Han har därför vart borta från arbetet. Psykiskt dåligt mående inte orkat med livet överhuvudtaget. Arbetsgivaren har ringt han har dock med dåligt samvete erkänt sitt spelberoende. "Vilket jag tror klassas som sjukdom." det är bara någon månad på slutet som detta hänt med frånvaro inte orkat svara i tele men då han gjort det har han berättat varför. Han har blivit tillsagt att ordna läkarintyg. I hans situation har han ej orkat med det. Han har fått ett brev där han är uppsagt nu. Dom har vetat om hans problem ett litet tag några månader ej erbjudit han omplacering för att kunna arbeta och må bättre. Han har nu skiftgång med odrägliga arbetstider. Men är uppsagd med omedelbar verkan efter semestern. Kan han ha rätt att få tillbaka arbetet? Ett lättare arbete utan skiftgång så han kan komma tillbaka till ett liv. Ska han inte få information om behandling för sina problem?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Till att börja med så finns det tyvärr ingen möjlighet för honom att kräva sitt jobb tillbaka. Den enda möjligheten är att få ekonomisk kompensation om man har blivit uppsagd utan saklig grund.

För att en arbetsgivare ska få lov att säga upp en anställd krävs saklig grund - detta regleras i lagen om anställningsskydd (LAS) 7 §. Vad som anses vara saklig grund finns det mycket omfattande rättspraxis kring. Om problemet kan lösas genom att den anställde omplaceras till ett annat arbete så finns det inte saklig grund för uppsägning, men då gäller att det måste finnas ett sådant annat arbete ledigt hos arbetsgivaren och arbetstagaren ska vara tillräckligt kvalificerad för detta arbete. Arbetsgivaren är inte skyldig att skapa ett nytt arbete som passar den anställde bättre.

Om den anställde har en sjukdom som orsakat problemet så gäller ett förstärkt anställningsskydd och arbetsgivaren har även ett visst rehabiliteringsansvar, t ex att anpassa arbetet så att den anställde kan klara av det trots sin sjukdom. Som sjukdom räknas även vissa beroendesjukdomar, exempelvis alkoholism. Jag kan inte ge ett säkert svar på om även spelmissbruk räknas som sjukdom i denna bemärkelse. Klart är dock att för att aktualisera detta förstärkta anställningsskydd och rehabiliteringsansvar så har arbetsgivaren rätt att kräva läkarintyg.

För att sammanfatta så finns det ingen möjlighet för honom att kräva sitt jobb tillbaka. Möjligtvis kan han få ekonomisk kompensation om det visar sig att uppsägningen inte är sakligt grundad, men detta är svårt att avgöra utan mer detaljerad information. Mitt råd är att han ska kontakta sin fackförening om han är med i en sådan för att få råd och stöd i detta.

Elin BrännströmRådgivare