Uppsägning på grund av arbetsbrist

Hej min man är 65 år , han har arbetat på en privat mekaniska verkstad i 34 år.Han är först anställd, han är den enda som är med i facket. Han vill arbeta tills 67 år. Nu har arbetsgivaren kallat till förhandlingar med facket, då de anser att pga arbetsbrist måste två personer gå. Då vill någon av cheferna att min man och en annan ska gå. Nu är det så att pensions systemet är uppbyggt så att de åren man jobbar efter 65 får man mycket mer i pension. Min man behöver dom pengarna. Kan vi protestera mot en uppsägning.? Tacksam för svar. Det finns ca 10 som är anställda efter min man, några är anhöriga.

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline!

För det första har en arbetstagare rätt att kvarstå sin anställning till utgången av den månad hen fyller 67. Detta stadgas i 32 a § i lag om anställningsskydd, eller LAS som den förkortas. Lagen hittar du här.

En uppsägning p g a arbetsbrist tillhör ett s.k verksamhetsfall och arbetsgivarens skäl för detta kan i princip inte överprövas. Arbetsbrist utgör alltid saklig grund för uppsägning, se 7 § LAS.

Dock måste arbetsgivaren iaktta vissa turordningsregler. Det regleras i den 22 § LAS. Kort och gott gäller sist in-först ut-principen. Det vill säga att de med kortast anställningstid är de som får gå först. Arbetsgivaren skall här dela upp sin verksamhet i s.k driftsenheter. Med det menas de olika områden som finns på arbetsplatsen. T.ex. kan det administrativa kontoret utgöra en driftsenhet medan fabrikens produktionsavdelning utgör en annan. Inom varje sådan driftsenhet görs en turordningslista.

Ifall då två arbetstagare har lika lång anställningstid har den med högst ålder företräde.

I det fall din man faktiskt blivit felaktigt uppsagd p g a turordningsreglerna kan han kräva skadestånd enligt 38 § LAS men uppsägningen kan inte ogiltighetsförklaras om den endast beror på åsidosättande av turordningsreglerna (jämför med 34 § LAS). Det avser lön och andra anställningsförmåner under uppsägningstid och permitteringstid. Hur stort detta skulle bli är inget jag kan svara på här.

Hoppas detta gav dig lite klarhet kring reglerna!

Vänligen,

Alfred PeterssonRådgivare