Uppsägning p.g.a personliga skäl

Jag har nu jobbat på Coop i drygt 9 månader och jag har trivts väldigt bra fram till i förra veckan. Jag fick då höra av min chef att några av mina kollegor samt chefen själv anser att jag brukar bete mig "hotfullt", något jag själv inte tycker. Jag kan förstå om vissa uppfattar mig som att jag inte är rädd för att säga vad jag tycker, men att jag skulle vara hotfull tycker jag är att gå till överdrift, och jag skulle absolut aldrig få för mig att gå till handgripligheter mot någon. Jag är dock lite rädd med tanke på att min kollega som också är en nära vän påstår att de kan sparka mig om de anser att jag är hotfull. Detta kan väl inte stämma?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att en arbetsgivare ska få säga upp en arbetstagare krävs något som man inom juridiken kallar saklig grund, 7§ 1st Lagen om anställningsskydd, LAS

Saklig grund kan föreligga antingen p g a arbetsbrist eller personliga skäl hänförliga till arbetstagaren. Det sistnämnda är det som aktualiseras i ditt fall. Anledningen till uppsägningen kan då vara exempelvis olämpligt uppträdande eller misskötsel. Det som leder till uppsägning är främst situationer när arbetstagaren inte uppfyllt en väsentlig förpliktelse i anställningen. Det räcker alltså inte med enstaka tillfällen av misskötsamhet för att saklig grund ska föreligga. Det räcker inte heller med ett allmänt otrevligt uppförande.

Om det trots allt är så att arbetsgivaren anser att ditt sätt att vara utgör saklig grund för uppsägning, t ex för att det resulterar i samarbetssvårigheter av allvarligare art på arbetsplatsen, så kan arbetsgivaren ändå inte säga upp dig ”bara sådär”. Arbetsgivaren har en plikt enligt LAS att överväga skäliga möjligheter för att undvika uppsägning och på så sätt försöka lösa problemet. I ditt fall ska arbetsgivaren uppmärksamma dig som arbetstagare på att ditt beteende kan ha betydelse för anställningens varaktighet. Det krävs alltså i regel att din arbetsgivare gett dig en tydlig varning om att ditt agerande inte accepteras på arbetsplatsen.

Hoppas att allt löser sig!

Linn Kanter PergamentRådgivare