Uppsägning och uppsägningstid för bostadshyra på obestämd tid?

Hej! Jag är en hyresgäst i en bostadsrättslägenhet som jag hyr i andrahand. Min hyresvärd och jag skrev på ett kontrakt om uthyrning tillsvidare, där det även står att det är 3 månaders uppsägningstid. Avtalet skrevs i mitten av februari 2014. Är detta inte felaktigt har inte jag som hyresrätt bara 1månads uppsägningstid ? För nu har vi hamnat i en tvist då jag skrev i maj månad per sms att jag vill säga upp min lägenhet med 1 månadsuppsägningstid. Då sa hyresvärden att det kommer bli svårt för honom att hitta en ny hyresgäst för sommaren och om jag kunde tänka mig bo över sommaren , vilket jag gick med på till sista juli (alltså 3månader fr maj). Nu har jag återkommit till hyresvärden med påminnelse om att juli månad var sista månaden och jag flyttar ut sista juli . Nu säger hyresvärden att det ej går bra för honom då lägenheten kommer stå tom augusti månad då han flyttar tillbaka hem 1september. Kan han vägra på så sätt? Har även en deposition hos honom som jag vill få ut sista dagen i juli som jag påpekade till honom. Tack

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det är dessvärre så att du inte har en månads uppsägningstid, om ni inte specifikt har avtalat om detta. I praktiken behöver ett sådant villkor vara inskrivet i hyreskontraktet eftersom att muntliga villkor till avtal är mycket svåra att bevisa vid en eventuell tvist. Eftersom att det i kontraktet står att det är tre månaders uppsägningstid så gäller detta. Tre månaders uppsägningstid är den av lagen godtagna kortaste möjliga uppsägningstid för hyra av bostad på obestämd tid (tillsvidare).

Eftersom att du gick med på att bo i lägenheten till och med den sista Juli och sedan flytta ut bör detta betraktas som en uppsägning av hyresavtalet. En uppsägning ska dock göras skriftligen, eller muntligen och med skriftligt “kvitto”, enligt Hyreslagen § 8 st. 1. Därför hoppas jag för din skull att den kommunikationen med hyresvärden var skriftlig (sms eller mail räcker), så att din “uppsägning” ska vara en giltig sådan.

Om uppsägningen är korrekt gjord så kan hyresvärden inte neka dig att flytta ut / upphöra med hyresförhållandet. Men om din uppsägning inte har blivit gjord på korrekt vis så kan hyresvärden förlita sig på regeln om att tre månaders uppsägningstid gäller, eftersom att regeln gäller till förmån för både hyresgäst och hyresvärd.

Den deposition som du har innestående torde du inte kunna återfå förrän hyresförhållandet upphör (genom korrekt uppsägning). Om hyresvärden efter hyresförhållandet vägrar att ge tillbaka den - efter ett eventuellt rättmätigt avdrag - så får du driva en civilrättslig tvist mot hyresvärden för att återfå depositionen.

För ytterligare frågor kan ringa den kostnadsfria telefonrådgivningen som Lawline erbjuder, eller återkomma i kommentarsfältet nedan.

Vänligen,

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare