Uppsägning och folkbokföring

Kan hyresvärden tvinga mig att säga upp min lägenhet för att jag inte är folkbokförd där, utan hos min särbo där jag bor den mesta tiden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår din fråga rätt så undrar du om hyresvärden kan säga upp ditt hyreskontrakt på grunden att du inte är folkbokförd där.

Hyresförhållanden regleras i 12 kap i jordabalken (JB). Hyresvärden får bara säga upp kontraktet om hyresrätten är förverkad eller på vissa särskilt i lag stadgade grunder för uppsägning.

Hyresgästen kan förverka sin hyresrätt på flera olika sätt vilka regleras i 12 kap 42 § JB. Det kan t.ex. vara dröjsmål med hyran, att man överlåtit hyresrätten otillåtet eller hyr ut den i andrahand utan tillstånd. Att inte vara folkbokförd på sin adress förekommer inte bland förverkandegrunderna utan regleras främst i folkbokföringslagen.

Enligt folkbokföringslagen är kravet enbart att man ska vara folkbokförd på den adress man är bosatt vilket definieras som där man spenderar sin dygnsvila.

Om du främst bor på din särbos adress kan du således vara folkbokförd där.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga, om inte får du gärna skriva i kommentarsfältet så kan jag försöka förklara ytterligare.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare