Uppsägning motiverad av personliga skäl; tidsfrister och förfaranderegler

Hej jag har blivit uppsagd från min tillsvidareanställning av "personliga skäl ".

Detta kom väldigt plötsligt och jag blev ställd av anledningen till detta. Varpå jag skriver under ett papper som ska föreställa en uppsägning.

Detta ångrar jag att jag gjorde.

Jag fick muntligt höra anledningen som kort sagt gäller en felaktig företagslogga på bilen.

Jag har till slut fått se mailet där det står att jag har agerat på ett otrevligt sätt och detta är anledningen till att min chef, som är underentreprenör till företaget som fått mailet, väljer att säga upp mig på Dessa grunder.

Det tog tid att få läsa mailet och när jag väl läser så är det inte alls som det gått till.

Jag har inte fått någon möjlighet att bemöta detta, ingen varning om något tidigare.

Tyvärr så saknades all information om överklagande från chefen sida samt att denne även drog ut på tiden med att visa upp mailet så jag är rädd att tiden för att agera har runnit ut pga det? Jag har redan första dagen efter uppsägningen ifrågasatt detta.

Vad har jag för chans tidsmässigt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Vad först gäller frågan om saklig grund förelegat bör noteras att endast omständigheter som ej varit kända under längre tid än två månader före uppsägningen (någon underrättelse har här ej givits i förväg, varför fristen löper från tiden för uppsägningen) får åberopas (se 7 § 4 st. lagen om anställningsskydd). I detta fall torde den grund som angivits i själva uppsägningshandlingen kunna åberopas även om den varit känd under längre tid än två månader enär den bör anses utgöra en enda fortlöpande handling, medan det påstått otrevliga agerandet troligen får bedömas som en separat handling om det inte varit konstant. Oavsett vilken bedömning som görs gäller förstås att endast omständigheter som åberopats som grund för uppsägningen skall beaktas. Har arbetsgivaren ej på begäran angivit något otrevlig agerande som motiv skall detta sålunda ej beaktas (se 9 § ovannämnda lag).

Utöver att få åberopas skall de omständigheter som bildar grunden till uppsägningen förstås i sig vara allvarliga nog att uppsägningen anses saklig. Avgörande vid denna bedömning blir hur de åberopade omständigheterna kan antas påverka arbetstagarens framtida lämplighet. Att en felaktig logotyp använts torde knappast anses allvarligt nog att indikera någon bestående olämplighet om ej graverande omständigheter förelegat (exempelvis en bestående ovilja att trots befogade uppfordringar åtgärda problemet). Denna omständighet kan dock i kombination med ett otrevligt bemötande av kollegor, kunder eller bådadera möjligen anses utgöra saklig grund om det ej varit tal om alltför lindriga avsteg från vad som kan anses lämpligt i berört avseende.

Skulle saklig grund ej föreligga är det möjligt att få uppsägningen ogiltigförklarad förutsatt att arbetsgivaren underrättas om arbetstagarens avsikt inom en månad från det att uppsägningstiden gick ut (information om hur ogiltigförklaring yrkas samt hur skadestånd begärs har här utelämnats) (se 34 och 40 §§ ovannämnda lag) och att talan väcks inom två veckor från det att tiden för underrättelse gick ut eller, om förhandling enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet dessförinnan påkallats, inom två veckor från det att förhandlingen avslutades (se 40 § lagen om anställningsskydd).

Utöver att begära uppsägningen ogiltigförklarad är det möjligt att vid brott mot lagen om anställningsskydd erhålla skadestånd. Storleken av detta skall motsvara den ekonomiska förlust som orsakats med tillägg för en mer godtycklig kränkningsersättning (se 38 § närmast ovannämnda lag). Likt ogiltigförklaring skall talan om skadestånd väckas inom viss tid och föregås av en underrättelse. Fristen är i sagda fall emellertid påtagligt längre än de som gäller för ogiltigförklaring då underrättelse skall lämnas inom fyra månader från det att anställningen upphörde (återigen för att ingen information lämnats i uppsägningen) och talan skall väckas inom fyra månader från det att tiden för underrättelse gick ut eller, om förhandling enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet påkallats dessförinnan, inom fyra månader från det att förhandlingen avslutades (se 41 § lagen om anställningsskydd).

Inalles gäller således att det är tveksamt om saklig grund kan anses föreligga och att avsaknad därav skulle kunna föranleda såväl skadestånd som ogiltigförklaring, givet att detta sker i rätt tid.

Lagen om anställningsskydd finner du här och lagen om medbestämmande i arbetslivet här.

Vänligen,

Gustaf WiklundRådgivare