Uppsägning innan/under föräldraledighet

Hej!

Jag har en påskriven föräldraledighet i fyra månader. Kan jag då bli uppsagd innan elller under den tiden?

Med vänlig hälsning,

Cristoffer

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Det finns ingen lag som förbjuder uppsägning innan eller under föräldraledighet, men det är däremot förbjudet att säga upp någon pga. att denne är föräldraledig och denna uppsägning ska ogiltigförklaras, enligt 17 § föräldraledighetslagen. Den som är föräldraledig kan bli uppsagd på samma grunder som övriga arbetstagare.

Om en föräldraledig arbetstagare blir uppsagd pga. arbetsbrist under ledigheten börjar uppsägningstiden löpa när denne, helt eller delvis, återgår i arbete eller när arbetstagaren skulle ha återupptagit sitt arbete enligt den anmälan om föräldraledighet som gäller när uppsägningen sker, enligt 11 § 3 st. LAS.

Se 17 § föräldraledighetslagen och 11 § 3 st. LAS, https://lagen.nu/1995:584#P17 och https://lagen.nu/1982:80#P11S3

Hoppas detta var till hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare