Uppsägning i förtid av andrahandskontrakt

Hej.

Jag hyr ut min hyresrätt i andrahand med kontrakt som är tidsbestämt till slutet av året.

Vi har dock avtalat om 2 månaders uppsägningstid.

Har hon rätt att häva kontraktet i förtid med dessa 2 månaders uppsägningstid eller vad gäller?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då din fråga rör andrahandsuthyrning av en hyresrätt finns bestämmelser om detta i jordabalkens 12:e kapitel (JB) som du hittar här.

För att en hyresgäst ska ha rätt att säga upp hyresavtalet i förtid krävs en uttrycklig klausul om detta. Alltså beror din hyresgästs rätt att säga upp hyresavtalet i förtid på om ni uttryckligen har skrivit i avtalet att hyresgästen har rätt att bryta hyresavtalet med två månaders uppsägningstid när som helst under hyrestiden.

Även om ni inte har skrivit detta i avtalet har din hyresgäst rätt att när som helst under hyrestiden säga upp avtalet till det månadskifte som följer tidigast tre månader efter uppsägningen, 12:5 JB. Denna regeln är tvingande till hyresgästens fördel vilket innebär att den gäller oavsett vad ni har avtalat mellan er.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

MVH

Lisa AnderssonRådgivare