Uppsägning av visstidsanställning från arbetstagares sida

På mitt anställningsavtal står det tidsbegränsad anställning (datum) och gällande tills vidare. Dock längst (datum)

Kan jag säga upp mig innan denna tid löpt ut? Kollektivavtal AB/LAS

Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När man ingått ett anställningsavtal som gäller för viss tid enligt 5 § lag om anställningsskydd (https://lagen.nu/1982:80), gäller det som huvudregel att båda parterna är uppbundna på den tiden. Det innebär alltså att arbetsgivaren inte kan säga upp den anställde och den anställde kan inte sluta innan tiden löpt ut. På det sättet är det en tryggare anställning än en tillsvidareanställning.

Dock är det ganska vanligt att man som i ditt fall har formulerat anställningsavtalet så att en uppsägningsrätt inkluderas. Det görs ofta i formen "anställning gäller tillsvidare, dock längst till...". Den formuleringen innebär att man avtalat om att kunna säga upp anställningen i förtid som om det vore en tillsvidareanställning. För arbetsgivaren betyder det att det måste finnas saklig grund för uppsägning enligt 7 § LAS.

Du torde alltså ha rätt att säga upp ditt anställningsavtal i förtid, men det lär löpa en uppsägningstid på minst en månad enligt 11 § LAS eller om om uppsägningstid finns reglerat i ert kollektivavtal.

Hoppas du har fått svar!

Matilda HellströmRådgivare