Uppsägning av visstidsanställning

En anställd person har en provanställning tom 10 juli 2014 och har fått en allmän visstidsanställning från 11 juli tom 31 december 2014 med en uppsägningstid från 1 månad. Eftersom jag tror hon har lurad mig jag vill veta om där finns möjlighet avsluta per direkt hennes provanställning men också den allmän visstidsanställning (eventuellt med 1 månads uppsägningstid)

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Inledningsvis redogör jag lite generellt om regelsystemet som blir gällande vid en arbetsgivares (AG) uppsägning av arbetstagare (AT), anställningsformen visstidsanställning och grunder för uppsägning. Du som AG måste följa ett ganska omfattande regelsystem vid uppsägningar, beroende på omfattningen av dessa, vilket utgörs av dels medbestämmandelagen (MBL, se: https://lagen.nu/1976:580), Lagen om anställningsskydd (LAS, se: https://lagen.nu/1982:80) och, om sådant har tecknats för arbetsplatsen, gällande kollektivavtal. Du nämner inget om att du är ansluten till ett kollektivavtal och jag kommer följaktligen formulera svaret så att det täcker in flera tänkbara scenarier.

En allmän visstidsanställning (AVA) är ett samlingsnamn för anställningar som löper på bestämd tid, dvs. som s.a.s. utgör undantag från huvudregeln enligt LAS att en anställning löper på viss tid. Som utgångspunkt är en sådan anställningsform inte uppsägningsbar eftersom den redan löper på bestämd tid: den har alltså inte bara ett start- utan även och utgångsdatum. Förutsättningarna för att säga upp en sådan anställning varierar beroende på om arbetet utförs inom statlig, kommunal eller privat sektor, om kollektivavtal finns och vad det individuella avtalet säger. Inom privat sektor är det en förutsättning för att ett sådant avtal ska kunna sägas upp att det alls innehåller bestämmelse om uppsägningstid; om inte kan en AG inte säga upp den anställde utan den bestämda anställningstiden som avtalats ska gälla. I förevarande fall finns en uttrycklig bestämmelse – till skillnad från en hänvisning till kollektivavtal eller LAS – om uppsägningstid i det individuella avtalet och denna ska iakttas (i den mån den inte står i strid mot lag eller kollektivavtal).

För att kunna säga upp en arbetstagare innan en visstidsanställning löpt ut, med iakttagande av avtalad uppsägningstid, måste vidare en AG visa att det föreligger s.k. ”saklig grund” för uppsägning (se 7 § LAS). Arbetsbrist, dvs. att det finns mer personal än arbetsuppgifter, det finns vilja att omorganisera företaget etc. kan utgöra sådan saklig grund. Allt som inte är hänförligt till den sakliga grunden ”personliga omständigheter” (7 § 4 st. LAS) kan komma att anses konstituera arbetsbrist. Du anger som skäl bakom din vilja att säga upp AT:en att hon ”lurat dig”, alltså omständigheter som ej är hänförliga till grunden arbetsbrist utan snarast ”personliga skäl.” Jag kan inte utläsa utifrån de knappa omständigheter som framställs i frågan hur grov grad av ”lurendrejeri” som det är fråga om här. ”Att lura någon” enligt gängse språkbruk kan ju omfatta allt ifrån en vit lögn till närmast bedrägeriliknande fall. Det finns en uppsjö av rättsfall rörande uppsägning grundad på personliga skäl, jag kan bl.a. nämna Arbetsdomstolens (AD) dom 2011:94, AD 2011:78 och särskilt AD 2011:41 om en arbetstagare anställd vid ett hotell. Generellt sett kan jag inte se att "att lura någon" skulle utgöra grund för uppsägning, så länge det inte handlar om lögner som har påverkat att avtalet över huvud taget ingåtts. I det läget blir det emellertid en fråga om att ogiltigförklara avtalet (dvs. att förklara att det överhuvudtaget inte förelegat något avtal) snarare än att avsluta ett i sig gällande avtal genom uppsägning. Jag kan också se att "att lura någon" skulle kunna motivera uppsägning om det handlar om ett generellt svikligt beteende från en AT gentemot AG, där det rentav börjar tangera brister i  den generella lojalitetsplikt som en AT har visavi sin AG.

Jag hoppas att du med detta fått en första inblick i vad som gäller och önskar dig välkommen tillbaka om du vill redogöra lite närmare för vad som ligger bakom orden "lura" för att få ett mer specificerat svar därefter. Du når mig på martaahlen24@gmail.com.

Vänliga hälsningar

Märta AhlénRådgivare